Mount Assiniboine en Seattle - Reisverslag uit Capitol Hill, Verenigde Staten van Thomas en Jasper Kleijn - WaarBenJij.nu Mount Assiniboine en Seattle - Reisverslag uit Capitol Hill, Verenigde Staten van Thomas en Jasper Kleijn - WaarBenJij.nu

Mount Assiniboine en Seattle

Blijf op de hoogte en volg Thomas en Jasper

17 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Capitol Hill

De nacht voor thanksgiving (dat het zo zou regenen) hebben we niet buiten geslapen, maar bij de YWCA. Nee, dat is geen typo, maar waarschijnlijk de Canadese variant. 2.45 kwamen er beschonken gasten onze gedeelde kamer binnenlopen wat ervoor had gezorgd dat Thomas maar 4 uur heeft geslapen. Na geklaag hadden we de helft van het geld teruggekregen.
Echter stond die dag nog een stevige hike van 27.5km naar Mount Assiniboine op het programma. En het regende nog toen we bij de parkeerplaats aankwamen. Met onze regenkleding aan gingen we op pad. Na twee uur stopte het gelukkig met regenen. Onderweg kwamen we mensen tegen die weer terug zouden gaan naar de parkeerplaats. Zij hadden nieuws: De camping waar wij wilden kamperen was gesloten omdat er een moeder grizzly tenten had aangevallen in de nacht. Om die reden waren de Naiset hutten geopend, daar hadden zij gratis verbleven! Met dit in het vooruitzicht ging de wandeling vrolijk door. Na een stevige dag lopen kwamen we bij de hutten aan. Die waren voorzien van een dak, matrassen en er aas een huisje met hout en bijl want er was een houtkachel! Wat drie a vier nachten bikkelen in de kou zou worden, werden drie nachten in een warm gestookt hutje op een heerlijke matras.
De tweede dag zou volgens de weersvoorspelling in Banff goed weer worden, maar wij werden wakker met sneeuw (gelukkig in een hutje!). We wilden een kijkje nemen bij Lake Magog, daar waar de camping zou zijn. Jasper had halverwege geen zin meer in de sneeuw te ploeteren en besloot terug te gaan naar de hut. Thomas kon op deze manier zijn eigen gang gaan. Bij de camping aangekomen kwam hij een bordje tegen wijzend naar een mountainering route naar de Hind Hut. Deze route volgend raakte hij tocht een beetje verdwaald in de sneeuw wegens een tekort aan inzicht in navigatiepunten. Nog even doorploeteren en hij kwam bij de voet Mount Assiniboine. Dat was niet te wandelen, het was een heuse muur. Maar Thomas hoorde water. Daar wilde hij een kijkje gaan nemen. Het water naderend bleek het een ijstunnel naar een waterval te hebben gevormd, echt een prachtig stukje natuur.
De derde dag was het beter weer. Nub Peak werd via verschillende bronnen aangeraden. In de zomer was dit een gemakkelijke route, maar door de sneeuw was het nu toch wat uitdagend. Na wat zoeken en klimmen hebben we toch de top van zo'n 2760m bereikt. Hier was uitzicht op verschillende meertjes en bergtoppen waren te zien tot aan de horizon.
Na drie nachten besloten we weer terug te gaan naar de auto. Het was nu echt mooi weer. De Assiniboine Lodge (naast de Naiset Huts) organiseert helikopter vluchten naar de Lodge. Het seizoen leek voor de Lodge afgelopen te zijn, maar toch zagen wij wel drie helikopters overvliegen tijdens onze weg terug. Een half uur voor de parkeerplaats kwamen we Zwitsers tegen. Die zochten nog een lift naar Banff, zij konden met ons mee.
Gisteren zijn we zonder problemen de grens overgegaan en naar Seattle gereden. Het hostel waar we wilden slapen had geen plek meer over dus konden we 1.30 's avonds nog accommodatie zoeken. We hebben vervolgens aan de snelweg geslapen.
Vandaag zijn we wat gaan rondkijken in Seattle. We hebben Fremont's Troll gezien en zijn naar Pike's marker geweest. 'S avonds hebben we afgesproken met onze couchsurfer-host. Daar slapen we komende drie nachten. Daarna weer naar Vancouver om naar San Francisco te vliegen.

• 21 Oktober 2015 - 07:56

Floor:

Prachtige verhalen weer heren de Kleijn! Wil nu ook naar Canada ;)